O pompach

pycharki. Czynnikiem decydującym jest cykl pracy. Cykl pracy spycharki Cykl pracy spycharki składa się z czynności stałych i zmiennych, czas jego trwania jest równy: T c = T s t + T z m \displaystyle T_c=T_st+T_zm \displaystyl

Dodane: 21-09-2016 07:10
O pompach

Czynności zmienne

Wydajność spycharki

Wydajność zależna jest od technologii pracy, wymiarów lemiesza, mocy ciągnika, rodzaju gruntu i pochylenia terenu oraz siły naporu spycharki. Czynnikiem decydującym jest cykl pracy.
Cykl pracy spycharki

Cykl pracy spycharki składa się z czynności stałych i zmiennych, czas jego trwania jest równy: T c = T s t + T z m \displaystyle T_c=T_st+T_zm \displaystyle T_c=T_st+T_zm

Czynności stałe T s t = 2 ( t 1 + t 2 + t 3 ) \displaystyle T_st=2\left(t_1+t_2+t_3\right) \displaystyle T_st=2\left(t_1+t_2+t_3\right)min
zmiany biegów (t1 ? przeciętnie 5s)
zmiany kierunku jazdy (t2 ? przeciętnie 10s)
podnoszenie i opuszczanie lemiesza (t3 ? przeciętnie 4-5s)
Czynności zmienne
odspajanie gruntu i nagarnianie urobku
przemieszczanie urobku
jazda powrotna

Ogólny wzór czasu trwania czynności zmiennych:

T z m = 60 1000 ( l n v j + l ? l n v 1 + l v 2 ) \displaystyle T_zm=\frac 601000\left(\frac l_nv_j+\frac l-l_nv_1+\frac lv_2\right) \displaystyle T_zm=\frac 601000\left(\frac l_nv_j+\frac l-l_nv_1+\frac lv_2\right)

gdzie:

ln ? długość odcinka na którym grunt jest odspajany m
l ? droga jazdy w jednym kierunku
vj ? prędkość jazdy w fazie odspajania km/h
v1 ? prędkość przy przemieszczaniu urobku
v2 ? prędkość podczas powrotu

Efektywny czas pracy
Współczynnik efektywnego wykorzystania czasu pracy jest stosunkiem przepracowanych przeciętnie minut w ciągu godziny (Tn) do czasu rzeczywistego: kc = Tn/60 W normalnych warunkach przyjmuje się do kalkulacji kc = 0,80

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spycharka


Jak działają hamulce w samochodach?

W samochodach osobowych hamulce działają na takiej zasadzie, że jeśli kierowca nie trzyma nogi na pedale hamulca to samochód może się swobodnie toczyć. Dopiero naciśnięcie hamulca powoduje dociśnięcie szczęk hamulcowych do bębna lub klocków hamulcowych do tarcz. Do przeniesienia siły z nacisku na pedał na sam mechanizm hamulca stosowany jest płyn. Czyli są to hydrauliczne układy hamulcowe.

W ciężkich samochodach ciężarowych np. TIRach hamulce działają w sposób odwrotny. Jeśli w układzie nie ma ciśnienia to szczęki lub klocki hamulcowe są dociśnięte do powierzchni hamowania. Dopiero jeśli sprężarka powietrza zbuduje odpowiednio duże ciśnienie to równoważy ono docisk i szczęki hamulcowe się podnoszą umożliwiając jazdę. W momencie kiedy kierowca wciśnie pedał hamulca to otwierany jest zawór przez który jest upuszczane ciśnienie i szczęki hamulcowe ponownie są dociskane do powierzchni hamowania. Taki system ma dużą zaletę - w przeciwieństwie do hydraulicznego w momencie uszkodzenia przewodów czy rozszczelnienia układu pojazd jest zatrzymywany.


Maszyny zastępują człowieka

Budownictwo jest tą dziedziną, w której proces oddziaływania nowoczesnych technologii jest w praktyce bardzo widoczny. Dziś prace ręczne zastępowane są przez maszyny, które mogą działać o wiele sprawniej i szybciej. Na początku widoczna była wyraźna mechanizacja prac budowlanych, a więc zastępowanie pracy człowieka pracą maszyny, przy czym jednak ten pierwszy musiał nią sterować. W dalszej kolejności mamy do czynienia z postępującą automatyzacją i robotyzacją. Automat nie wymaga pracy człowieka, ale wciąż wymaga jego nadzoru. Tymczasem robot może poszczególne zadania wykonywać bez kontroli ze strony osoby z zewnątrz.